Winterbanden

winterbandDe ANWB herleidt uit haar laatste winterbandentest dat de winterband beter is dan een vierseizoenenband. De bond maakte dit jaar op basis van de testresultaten een vergelijking tussen de twee soorten banden.

 

Er zijn in totaal 35 banden getest. Winterbanden in de maten 175/65 R 14T (voor kleine middenklassers als de Citroën C3, Fiat 500, Peugeot 206, Renault Clio) en 195/65 R 15T (voor middenklassers als de Ford Focus, Opel Astra,VW Golf). Daarnaast zijn allseasonbanden getest in de bandenmaat voor de kleine middenklasse, 175/65 R 14T.

Vier van de vijf geteste vierseizoenenbanden zijn volgens de ANWB minder geschikt om op wintersport te gaan.

profielUit de tests blijkt dat winterbanden onder winterse omstandigheden beduidend beter presteren dan de vierseizoenenband. Winterbanden zijn geschikt om over een besneeuwde bergpas te rijden, terwijl bij vierseizoenenbanden in dat geval het gebruik van sneeuwkettingen veel eerder noodzakelijk zal zijn. Bij het wegrijden in de sneeuw of bij bochten blijkt de winterband door meer grip op de weg beter te presteren. Bij de remweg op sneeuw geeft de vierseizoenenband weinig toe op de winterband.

De ANWB geeft haar leden die de auto in de winter dagelijks gebruiken of op wintersport gaan het advies te kiezen voor winterbanden.

 


pdf Bekijk hier de resultaten van de winterbandentest 175/65 R 14T
pdf Bekijk hier de resultaten van de all seasonbandentest 175/65 R 14T
pdf Bekijk hier de resultaten van de winterbandentest 195/65 R 15T

 

Met winterbanden de zomer door, kan dat?

Dat zomerbanden bij winterse omstandigheden niet zo’n goed idee zijn, is wel bekend. Maar hoe zit het eigenlijk met winterbanden in de zomer. De grens van wat een band aan kan komt een stuk dichterbij. Het meest aansprekende voorbeeld wat dit betreft is de remweg, bij een noodstop wordt die aanmerkelijk langer. Ook slijten de banden sneller. In de zomer op winterbanden rijden kan, maar het is niet ideaal.

Een moderne auto kan met een vaart vanaf 50 km/h op droog wegdek met zomerbanden binnen 12 meter stilstaan. Met winterbanden is remmen op een droog wegdek altijd wat lastiger, want het voor sneeuw ontworpen profiel is hier in het nadeel. Bij een buitentemperatuur van 15°C zou de auto met winterbanden zo’n 14 à 15 meter nodig hebben.

Hoge temperaturen

Bij hogere temperaturen nemen de prestaties van winterbanden snel af. Bij een buitentemperatuur van zo’n 35°C constateerden wij een gemiddelde afname van de remprestaties van winterbanden van zo’n 30%. De auto zou dan dus zo’n 19 meter nodig hebben om tot stilstand te komen.
All-season banden doen het beter dan winterbanden, maar ook met deze banden moet rekening gehouden worden met een merkbare afname van de prestaties bij hoge temperaturen, gemiddeld zo’n 25%.

Wegligging

Ook de wegligging neemt merkbaar af, zowel bij all seasonbanden als bij winterbanden, maar hier zijn de verschillen kleiner. Toch is er met winterbanden wel veilig te rijden in de zomer. In de zomer hebben we veel minder te maken met kritieke rijomstandigheden. De genoemde nadelen zijn te compenseren door het aanpassen van snelheid en volgafstand.

Met winterbanden de zomer door kan dus wel maar ideaal is het niet. Bovendien zal de band aanmerkelijk sneller slijten dan in de winter door de hogere temperaturen.


DJ Auto’s
Domineeslaan 95a
1161 BW Zwanenburg
Tel: 020-4971743
6 dagen per week open